Laat
Altijd verradelijk zo'n werkdag die later dan normaal begint omdat het rooster is veranderd. Niet eens zozeer de dag zelf maar bij mij zat het meer in de dag ervoor. Exacter: in de avond ervoor. Deze mok met als opschrift: coffee keeps me going untill it's time for wine, had beter als opschrift kunnen hebben yesterday it was time for wine, now the coffee keeps me going.
Gisteravond was zo'n luie lome avond. Uitgebreid gekookt. Lang getafeld. Wijntje erbij. Te laat naar bed, te laat opgestaan, niet op gang komen. En dan is er gelukkig zoiets als koffie... en een fijne klas.
Hoe dat zo kwam? Want ik kan nu niet zeggen dat ik een briljante les gaf...
Misschien omdat ik met minder druk op de ketel door de lesstof ging, mijn hoofd soms net te wollig was om snel te reageren op wat onrust zou kunnen worden, ik wat achterover leunend de antwoorden, opmerkingen en veronderstellingen tot me nam. Het allemaal wel goed vond, weinig corrigeerde en vooral hen aan het woord liet, ze liet vertellen, vanuit hun dagelijkse bezigheden en belevenissen. We liepen niet synchroon met het lesprogramma maar het was OK en er kwamen wel zaken aan de orde die ik ook in de komende examens kon plaatsen dus ik was eigenlijk volgens mijn eigen normen lui, niet pro-actief en liet het gebeuren.
Toch werkte het. Voor mij en de klas.
Jaren terug toen ik net was begonnen als docent in het mbo en een bijzonder onrustige en onvoorspelbare klas had vroeg ik een ervaren collega om raad. Want altijd als ik bij hem in het voorbijgaan in de klas keek, dezelfde klas waar ik zo'n moeite mee had, waren ze gewoon aan het werk, zaten gewoon op hun stoel, zonder telefoon, met een boek op de tafel (een boek, welke student had er in mijn groep een boek?) en een pen in hun hand (mevrouw, ik heb geen pen bij me... **zucht**... heeft u papier?). Iets wat mij destijds zelden lukte en als het al lukte was het van korte duur of vond ik het haast onheilspellend... wat zou er straks weer gebeuren? Want er gebeurde altijd íets waar ik net niet adequaat genoeg op kon reageren.
Maaike, doe wat minder je best. Leuk dat je je zo voorbereidt, alles spik en span voor elkaar hebt qua leerdoelen, materialen en evaluatieformulieren, maar neem van mij aan, je wint ze er niet mee. Je wilt teveel. En je verwacht te veel. Waarom moet je overal goed op kunnen reageren? Jij bent ook maar een mens. Laat dat dan zien. Doe gewoon wat leuks. Wees een beetje chill. Vraag voor mijn part of ze taart kunnen bakken. Hoe ze dat doen. En of het recept van hun moeder of oma is als je wilt dat ze gaan praten (ik gaf toen Nederlands).
Vraag niet om een presentatie over suikerhoudende producten.
Dat komt later wel. Ooit. Of niet.
Hij had 10000% gelijk.
Nog bedankt Jan.
Reacties