Anders
Het schooljaar is nog niet om. Althans, niet voor mij. Wel voor de examenkandidaten die ik vanochtend trof. Misschien dat ik daarom deze gedeeltelijk zelf beschreven / beschilderde beker uit het mokkenstation pakte. Met grote letters staat erop geschilderd: bedankt voor het toffe schooljaar. Welk schooljaar het betrof is niet meer te achterhalen. Gelukkig was het tof. Het lijkt erop dat het een beker is die door een kind aan een meester of juf is gegeven.
De beker staat op de foto op het prachtige boek 'Ver van de boom, als je kind anders is' van Andrew Solomon. Het is geen tof boek. Het is een boek over de kwetsbaarheid van de ouder-kind-relatie. Want wat als je kind totaal anders is dan wat je zelf bent? Als je jezelf niet herkent in wat jouw evenbeeld had moeten zijn? Als je kind visueel, auditief, lichamelijk of verstandelijk beperkt is? Als je kind dwerggroei heeft, een ander beeld over seksualiteit en partnerkeuze dan de jouwe, als je kind crimineel wordt of zich bij een sekte aansluit? Wat betekent het voor jou als ouder? Wat waren je dromen, ooit, toen je zwanger was of je partner zwanger was? Toen je vadertje-moedertje speelde? Of babykleertjes uitzocht?
Er zijn allerlei redenen waarom een ouder en een kind in andere werelden kunnen verkeren, soms voor korte, soms voor langere tijd, soms voor altijd. Dan zijn de schooljaren meestal ook niet meer zo tof. Solomon beschrijft onder andere de pesterijen, in de schoolbus, tijdens de lessen, op het schoolplein, tijdens het sporten, het nooit uitgekozen worden, de bal niet gegooid krijgen, het uitgesloten worden van verjaardagsfeestjes... Om het anders dan anders zijn. Hij beschrijft zijn eigen ervaringen en hij interviewt mensen over hun ervaringen met anders zijn als kind of een ouder zijn van een kind dat anders is.
Ik had het boek weer tevoorschijn gehaald ter voorbereiding van een aantal lessen en twijfelde enorm hoe en of ik het in zou gaan zetten. Ondertussen wachtten twee examenkandidaten, beiden werkzaam met jongeren. Kwetsbare jongeren. Met kwetsbare sociale netwerken. Als je al kunt spreken over iets als een netwerk...
Alsof het zo moest zijn kwamen we in de gesprekken onder andere op de rol van de ouders bij jongeren, pubers, als ze gepest worden op school. We spraken vervolgens over wat een tof schooljaar voor deze leeftijdsgroep betekent, de beker zorgde hierin voor net die ontspannen vrolijke noot die je bij een dergelijk onderwerp én een examengesprek zowel als examinator als kandidaat goed kunt gebruiken.
Na afloop van de gesprekken zette ik de beker nogmaals op het boek. Ik had weer inspiratie gekregen. Dank je Andrew Solomon voor je fantastische waanzinnig belangrijke werk.
Én dank je, achterlater én beschilderaar van deze toffe beker.
Reacties